Het provinciaal recreatiedomein Zilvermeer, gelegen op het grondgebied van de gemeente Mol is een mooi stukje natuur in het hartje van de kempen. Diverse meren zijn ontstaan na zandwinning voor de toenmalige glasindustrie.

Het domein Zilvermeer is opengesteld voor dagrecreatie. Men kan er wandelen en verschillende watersporten beoefenen zoals zwemmen, zeilen, surfen, vissen, roeien en duiken. Enkel het meer grenzend aan de grote baan mag door duikers gebruikt worden.

Sinds een negental jaren bevindt zich in de watersportvijver het “Onderwaterpark voor Schone Kunsten”. Het is uniek in zijn soort en bijzonder aantrekkelijk voor de duikende medemens. Dit onderwaterpark is een realisatie van de “werkgroep duiken Zilvermeer”, onderdeel van LIMOS (vereniging van 24 Limburgse en Kempische duikscholen met 2400 duikende leden)

De accommodatie is uitstekend, er is een cafetaria, kleedkamers, binnen- en buitendouches, kastjes, een vulstation en een terras waar een BBQ ter beschiiking staat. De wagens kunnen langs de waterkant geparkeerd worden zodat je geen 10m hoeft te stappen om te water te gaan. Behalve de aanwezigheid van zuurstof is er ook een EHBO-kit aanwezig, een reddingsboot en een hartdefibrillator.

Het Zilvermeer meet ongeveer 400 bij 430 meter en is gelegen temidden van het natuurgebied. Er zijn verschillende plaatsen om te water te gaan. Langs de kant van het Restaurant-taverne en de camping is er geen toegang tot het water.

De zandbodem daalt zacht glooiend tot -6 meter en is bedekt met een sliblaag die bij elke palmslag opwarrelt. Het zicht is over het algemeen goed, maar kan ook erg tegenvallen op drukke dagen tijdens de weekends.

De diepte van het meer varieert overwegend tussen 6 en 9 meter met twee uitschieters tot 15 meter. De plas is dus een ideale duikstek voor de beginnende duiker.

Om de duikstek aantrekkelijker te maken werden er onderwater kunstwerken geplaatst. De tentoongestelde objecten leunen sterk aan bij het tuinbeelden-genre (trollen, bustes,…) of zijn abstracte knutselwerken van kunstenaars van bij ons. Zo is er bijvoorbeeld “het Oog van God”, volledig in RVS met aanduiding van de vier windstreken. Verder liggen er nog verscheidene silo’s onder water waar je doorheen kan zwemmen, een duikersklok.